Om bogen

Der er behov for forestillingskraft

Forestillingskraft – Vækst på alle bundlinjer er din guide til at skabe bæredygtig vækst i en verden, hvor virksomheder ikke længere kan nøjes med at fokusere på profit alene. Den viser dig, hvordan du kan skabe mere profit mens du samtidig reducerer og måske helt fjerner dit negative aftryk ift. klima, miljø og mennesker.


Bogen udfordrer forestillingen om, at økonomisk vækst og bæredygtighed er modsætninger. I stedet præsenterer den en vision, hvor økonomisk vækst og bæredygtighed går hånd i hånd og styrker hinanden. Forestillingskraft er nøglen. Det er evnen til at se mulighederne i en fremtid og viljen til at realisere innovative og bæredygtige løsninger.


Hvem er bogen til?


Bogen er skrevet til ledere, iværksættere og beslutningstagere, der ønsker at transformere deres virksomhed og tage ansvar for en bæredygtig fremtid. Den er også relevant for offentlige ledere.


Hvad får du ud af bogen?


  • Specialiseret forestillingskraft: En forståelse af hvad du som topleder skal have af basale kompetencer inden for bæredygtighed, digitalisering og servitisering.
  • Strategisk indblik: Lær hvordan du kan anvende tre-i-en transformation til at skabe synergi mellem bæredygtighed, digitalisering og servitisering.
  • Praktiske værktøjer: Få adgang til modeller og metoder, der hjælper dig med at designe og implementere strategier, der skaber vækst på alle bundlinjer.
  • Inspiration: Se hvordan andre virksomheder har lykkedes med at gennemføre dybtgående transformationer, der ikke kun øger profitten, men også bidrager positivt til samfundet og planeten.


Hvilke hovedcases er der i bogen?


Ud over mange eksempler, så har bogen tre gennemgående tre hovedcases. De er baseret på interviews med topledere i virksomhederne Semler Gruppen, Kamstrup og Viking Life Saving Equipment.


Semler Gruppen er Danmarks største bilimportør og har sat ambitiøse bæredygtighedsmål, også i forhold til leverandører og kunders udledning af CO2. Det har sat gang i en større bevægelse, som tænker bæredygtighed ind i hele organisationen og kan transformere Semler Gruppen fra traditionel sælger af biler til leverandør af bæredygtig mobilitet. Semler Gruppens case viser, at man med en stærk og positiv holdning til bæredygtighed kan nå langt på få år, selv om man begynder næsten fra bunden.


Kamstrup producerer intelligente målere til vand, varme og elektricitet og sælger målere til både forsyningsselskaber, virksomheder og enkeltkunder. Kamstrup er langt fremme med digitale løsninger, og virksomheden, der har hovedsæde i Skanderborg, arbejder også med bæredygtighed. De seneste år er den i varme-divisionen begyndt at arbejde med at anvende data fra de digitale produkter til en ny service, men foreløbig er hovedparten af forretningen baseret på salg af produkter.


Viking Life Saving Equipment lever af at håndtere maritim sikkerhed i hele verden. Virksomheden har arbejdet systematisk med at ændre forretningsmodellen fra salg af produkter til overholdelse af lovkravene til sikkerhed som en service. Virksomheden sælger ikke længere primært redningsbåde, men leverer dem og andet redningsudstyr til skibe og andre maritime miljøer som en del af en samlet servicepakke, hvor Viking har ansvaret for produktion, vedligeholdelse, genbrug og eventuel bortskaffelse af udstyret. Dermed har Viking også fået mulighed for at påtage sig ansvaret for bæredygtigheden af produkterne i hele deres livstidscyklus. Digitalisering har foreløbig spillet en mindre rolle, men får stigende fokus.


Hvorfor er bogen vigtig?


I en verden hvor klimakrisen og sociale uretfærdigheder er blandt de største udfordringer, er det ikke længere nok at minimere skader. Virksomheder skal tage et skridt videre og være en del af løsningen. Bogen viser vejen.